torsdag 21 april 2011

April 2011!

Hej på er!
Så var det redan April... Veckorna springer i väg...
Pappa kom då äntligen och hälsade på här i Saudi. Han hade inga problem att passera genom passkontrollen. Han fick tom gå där alla Saudier och vi singel kvinnor brukar få gå. Så rena gräddfilen :). Jag hämtade honom på flygplatsen och sedan åkte vi till hotellet.
Ett snabbt ombyte för far och lite lunch innan det bar av till Sjukhuset där jag arbetar för ett besök.
Vi gick runt och tittade på området, både inne och ute och han kunde även se var jag bodde. Även om han inte fick gå in på området.
Efter det åkte vi till ett shopping center. Kingdom Tower heter det. Högst upp är det ett utsiktstorn. Så det åkte vi upp i så fick pappa se lite mer av Riyadh. Vi avslutade kvällen med lite shopping...
Fredag blev det sovmorgon och vid lunch åkte vi till uppsamlingsplatsen för Hashen (ökenvandringen) och sedan bar det av på vandring. Var en uppskatt vandring från pappas sida tror jag. Han hade dock tänkt att öknen skulle bestå av sand men här i Saudi består det till mestadels av sten...
På kvällen så var vi ut med några av mina kompisar i Saudi och åt födelsedagsmiddag på en Italiensk restaurang. Trevligt...
När vi skulle åka därifrån så hade en av de många sandstormarna börjat! Man ser nästan ingenting framför sig. Var skoj att pappa fick uppleva en sådan också :)...
På lördagen åkte vi till flygplatsen vid lunch för vidare färd mot Abu Dhabi via Bahrain. Där skulle vi möta upp Ingrid och Malena. De åkte dit på torsdagen tillsammans när pappa fortsatte hit. Men när vi skulle hämta upp Boardingpassen i Bahrain så visade det sig att vårat plan var inställt och de visst inte varför. Så vi fick vänta 5 h i Bahrain...
Vid 22 landade vi äntligen i Abu Dhabi. Fick våra väskor snabbt och sedan bar det av till hotellet. Tog ca 20 minuter att ta sig dit. Väl där mötte Malena och Ingrid upp.
Vi hade en väldigt trevlig vecka i Abu Dhabi med sol, bad och god mat!
/Jenny

8 kommentarer:

  1. Ja du Jenny det var ett äventyr som jag inte ångrar även om det var många omkastningar i resan.Nu vet jag lite om vad du pratar om. Var lite fundersam över om de skulle släppa in mej i Saudi. Tydligen går det bra om man heter Kjell och kommer från Köping är vit och huvudet högre än alla andra, för det var gräddfil genom passkontrollen. Sen fick man se upp med vad man gjorde så att inte polisen tog en. Fick skriva på ett papper att om jag gjorde vissa saker kunde det medföra dödsstraff tex politisk propaganda. Spännande var det att ha sett muren och taggtråden ovanpå muren och vakterna med kulspruta som skyddade dej.
    Känns skönt att vara hemma och se påskkärringarna fara till Blåkulla. Nästan lika klädda som kvinnorna i Saudi.
    Kram. Pappa

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    Ja nu har vi nästan haft tropisk värme i flera dagar här i Sverige också. Alla har fått riktig färg och en del var "mörkbruna" i ansiktet på jobbet.
    Det är lite segt när man varit ledig fredag till måndag. Jobbade till halv sex med att vakta på prov. Jag har nu cirka 10 arbetsveckor kvar innan jag går i pension och det ska bli så skönt. Då får jag träffa Ole och august lite mer också.
    Du kan väl också börja nerräkningen, då du har väl bara sju veckor kvar eller?
    Det ska bli skönt när du kommer hem till oss igen. Lite oroligt har det varit emellanåt, även om jag är glad att du og chansen och for iväg. Tänk vilken erfarenhet och vad du har lärt dig mycket på jobbet som du har nytta av.
    Tusen kramar och ta hand om dig.
    mamma

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag undrar vilket språk ni använde när ni jobbade på sjukhuset?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag undrar hur det är att arbeta som Ssk i Saudi? Hur ansökte du? Hur gick rekryteringsprocessen? Hur bor du? Vill ju veta allt!!! Är i samma tankebanor!

    Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linnea!
      Jag delade lägenhet med en annan tjej från Sverige. Vi bodde inne på sjukhusområdet.
      Jag ansökte genom en förmedling som heter Professional Connections.
      Det är väldigt annorlunda att arbeta som Ssk där. Striktare på ett sätt. Patientern kan var väldigt bortkämda. Speciellt när kungafamiljen kommer dit...
      Jag finns på drobak00@gmail.com om du vill veta mer. /Jenny

      Radera
  5. Hej Jenny!

    Vilket äventyr :) Följer din blogg med häpnad. Eller skräckblandad förstjusning. Är lite i tänkarbanan att jag också vill prova detta äventyr. Men jag har lite funderingar...
    Om du har tid kanske du kan svara på lite frågor per mejl? Mejla hemskt gärna, om du har tid. linamattisson@hotmail.com
    tack för underbar blogg!

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Jag kom över din blogg via google, är en barnmorska som funderar på att åka till Saudi så småningom och jobba, arbetsintervju nu på tisdag. Skulle gärna vilja fråga dej lite frågor kring vistelsen i saudi, min mailadress är: lindajennifer.budd@gmail.com, tänkte om vi kunde maila lite så att jag kunde ställa ett par frågor??

    tack på förhand!

    Linda

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag funderar på att åka till Saudi. Hur gjorde du? Sökte du jobb direkt på sjukhuset eller gick du via bemanningsföretag. Vet du om några bemanningsföretag? mvh /Karin

    SvaraRadera